Jumaat, 3 Disember 2010

PROGRAM JELAJAH GENERASI IDAMAN SELANGOR (GeMS)

Program 'Jelajah Generasi Idaman Selangor (GeMS)'.

Pengenalan:
Program Generasi Idaman Selangor (GeMS), adalah program khusus EXCO Pendidikan, PENDIDIKAN Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan bagi menangani gejala sosial di kalangan rakyat Negeri Selangor.
Gejala sosial boleh ditakrifkan sebagai tanda-tanda perbuatan salahlaku atau fenomena tidak sihat yang menjadi masalah dikalangan masyarakat. Ia juga merupakan unsur negatif atau elemen yang membawa kerosakan dalam masyarakat sesebuah Negara.
Gejala sosial dikenalpasti sebagai antara anasir yang merosakkan ikatan kekeluargaan, masyarakat dan negeri. Kesan gejala ini bukan sahaja dalam bentuk ‘intangible’ yakni sesuatu yang tidak boleh diukur tetapi juga secara ‘tangible’ yakni sesuatu yang boleh diukur termasuk kehilangan sumber manusia yang produktif dan sumber kewangan yang terpaksa dibiayai bagi kerja-kerja pencegahan, penguatkuasaan dan pemulihan.
Menyedari hakikat di atas, jika gejala social di kalangan masyarakat dapat dibendung, ianya akan memungkinkan modal insan dan kewangan dapat disalurkan ke tempat yang lebih bermanfaat dan produktif.
Generasi Idaman Selangor (GeMS) adalah program mitigasi insan ‘liabiliti’.
Pameran Agensi/Jabatan/NGO/Pemeriksaan Kesihatan dan Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) antara Jabatan Kerajaan yang terlibat sama didalam program dan pameran yang berlangsung.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan